| TIESOJE – TAIKA
1. Tradicine þinia Pasaulinës taikos dienos proga naujøjø metø pradþioje visiems pasaulio vyrams bei moterims, pirmiausia asmenims, kenèiantiems dël smurto ir ginkluotø konfliktø, kupinas vilties trokðtu nuoðirdþiai palinkëti giedresnio pasaulio, kuriame daugëtø þmoniø, individualiai ar kolektyviai besistengianèiø þengti teisingumo ir taikos keliais.
2. Ið pradþiø norëèiau nuoðirdþiai padëkoti savo pirmtakams, didiesiems popieþiams bei áþvalgiems taikos skatintojams Pauliui VI ir Jonui Pauliui II. Gaivinami Palaiminimø dvasios, jie daugybëje istorijos ávykiø, þenklinusiø jø pontifikatus, mokëjo áþvelgti Dievo, niekada nenustojanèio rûpintis þmoniø giminës likimu, apvaizdingà veikimà. Kaip nenuilstantys Evangelijos ðaukliai, jie nuolatos kvietë visus, imant skatinti taikø sugyvenimà visose þemës dalyse, pradëti nuo Dievo. Šio jø iðkilaus mokymo krypties laikosi ir mano pirmoji þinia Pasaulinës taikos dienos proga: ja noriu dar kartà patvirtinti tvirtà Šventojo Sosto pasiryþimà toliau tarnauti taikos reikalui. Pats Benedikto vardas, kurá pasirinkau savo iðrinkimo á Petro sostà dienà, liudija mano nepajudinamà ásipareigojimà taikai. Per tai norëjau parodyti savo artumà ir ðventajam Europos globëjui, taikos civilizacijos visame þemyne ákvëpëjui, ir popieþiui Benediktui XV, pasmerkusiam Pirmàjá pasauliná karà kaip „bergþdþias skerdynes“ (1) ir dëjusá pastangas, kad visi pripaþintø motyvø taikos naudai virðenybæ.
3. Šiømetë apmàstymø tema „Tiesoje – taika” iðreiðkia ásitikinimà, jog þmogus visada, kai yra apðvieèiamas tiesos spindesio, beveik savaime pasuka taikos keliu. Vatikano II Susirinkimo, pasibaigusio prieð 40 metø, pastoracinëje konstitucijoje Gaudium et spes teigiama, jog þmonijai nepavyks sukurti tikrai þmoniðkesnio pasaulio visiems visos þemës þmonëms, jei tas nebus daroma atsinaujinusia dvasia atsivërus taikos tiesai (2). Taèiau kas norima pasakyti þodþiais „taikos tiesa“? Norint tinkamai á tai atsakyti, bûtina neiðleisti ið akiø, kad taika nëra tiesiog ginkluotø konfliktø nebuvimas, bet laikytina „tvarkos, kurià þmoniø visuomenei ádiegë dieviðkasis Steigëjas ir kurià turi ágyvendinti vis tobulesnio teisingumo trokðtantys þmonës“, vaisiumi (3). Kaip mylinèio Dievo nustatytos ir panorëtos tvarkos padarinys, taika turi savo vidinæ bei nenugalimà tiesà ir atsiliepia á mumyse nesunaikinamai gyvà troðkimà bei viltá (4).
4. Taip apibrëþta, taika prieð akis iðkyla kaip dangiðka dovana ir dieviðka malonë; ji reikalauja imtis didþiausios atsakomybës: visomis plotmëmis – tiesos, teisingumo, laisvës ir meilës – pritaikyti þmogaus istorijà prie dieviðkosios tvarkos. Kai nebesilaikoma transcendentinës dalykø tvarkos ir nebegerbiama dialogo „gramatika“, kuri yra þmogaus ðirdyje áraðytas visuotinis moralës ástatymas (5), kai stabdomas bei apsunkinamas visapusiðkas asmens vystymasis ir jo pamatiniø teisiø apsauga, kai tokia daugybë þmoniø priversti pakelti nepakenèiamà neteisingumà bei nelygybæ, kaip galima tikëtis taikos gërio ágyvendinimo? Juk tada trûksta esminiø elementø, suteikianèiø tokio gërio tiesai pavidalà. Šventasis Augustinas apibûdino taikà kaip tranquilitas ordinis (6), tvarkos ramybæ, tai yra kaip padëtá, galiausiai leidþianèià pilnatviðkai gerbti bei ágyvendinti þmogaus tiesà.
5. Tad kas gali trukdyti taikà ágyvendinti? Paèioje pirmoje Šventojo Raðto knygoje – Pradþios knygoje aikðtën iðkeliamas melas, istorijos auðroje iðtartas bûtybës su dviðaku lieþuviu, Jono vadinamos „melo tëvu“ (Jn 8, 44). Melas taip pat yra Biblijos paskutinëje, Apreiðkimo, knygoje minima nuodëmë, uþtverianti melagiams kelià á dangiðkàjà Jeruzalæ: „O laike lieka <...> visi, kurie mëgsta melà ir já daro“ (22, 15). Su melu susijusi nuodëmës drama bei jos iðkrypæ padariniai, niokojæ ir tebeniokojantys asmenø ir tautø gyvenimà. Uþtenka prisiminti, kas yra ávykæ per pastaràjá amþiø, kai klaidingos ideologinës bei politinës sistemos programiðkai klastojo tiesà ir primetë iðnaudojimà bei priespaudà pribloðkianèiai daugybei vyrø ir moterø, iðnaikindamos iðtisas ðeimas ir bendruomenes. Kaip po tokiø patirèiø rimto nerimo gali nekelti mûsø laikø melai, sudarantys grësmingà mirties scenarijø daugelyje pasaulio srièiø karkasà? Autentiðka taikos paieðka turëtø prasidëti nuo suvokimo, kad tiesos ir melo problema neaplenkia në vieno þmogaus ir kad ji yra esmingai svarbi taikiai mûsø planetos ateièiai.
6. Taika yra nenumaldomas troðkimas, glûdintis kiekvieno þmogaus ðirdyje nepaisant visø kultûrinës tapatybës savitumø. Todël kiekvienas turi jausti pareigà ðiam brangiam gëriui tarnauti bei stengtis, kad vogèia neáslinktø ir tarpusavio santykiø neimtø nuodyti jokia netiesos forma. Visi þmonës priklauso vienai ir tai paèiai ðeimai. Perdëtas jø skirtumø akcentavimas ðiai pamatinei tiesai prieðtarauja. Bûtina susigràþinti suvokimà, jog turime bendrà, galiausiai transcendentinæ, paskirtá, kad galëtume tinkamiausiai iðreikðti istorinius ir kultûrinius skirtumus, juos kitoms kultûroms priklausantiems asmenims ne prieðprieðindami, bet su jais derindami. Bûtent tokios paprastos tiesos daro taikà galimà; jos tampa nesunkiai suprantamos, jei turint tyras intencijas ásiklausoma á savo ðirdá. Taika tada pasirodo naujoje ðviesoje: ne kaip tiesiog karo nebuvimas, bet kaip pilieèiø bendrabûvis teisingumo valdomoje visuomenëje, kur gëris, kiek ámanoma, ágyvendinamas kiekvieno ið jø labui. Taikos tiesa kvieèia visus puoselëti vaisingus ir nuoðirdþius santykius, akina ieðkoti bei vaikðèioti atleidimo ir susitaikymo keliais, garbingai elgtis kitø atþvilgiu ir laikytis duoto þodþio. Pirmiausia Kristaus mokiniai, jausdami blogio grësmæ ir todël dieviðkojo Mokytojo iðlaisvinanèio ásikiðimo poreiká, su pasitikëjimu græþiasi á já gerai þinodami, kad jis „nepadarë nuodëmës, ir jo lûpose nerasta klastos“ (1 Pt 2, 22; plg. Iz 53, 9). Juk Jëzus apibrëþë save kaip Tiesà asmenyje ir, viename regëjime kreipdamasis á Apreiðkimo knygos regëtojà, iðreiðkë savo visiðkà pasibjaurëjimà tais, „kurie mëgsta melà ir já daro“ (Apr 22, 15). Bûtent jis atskleidþia visà tiesà apie þmogø ir istorijà. Jo malonës jëga leidþia bûti tiesoje bei tiesa gyventi, nes Jis yra visiðkai tiesus ir iðtikimas. Jëzus yra tiesa, dovanojanti mums taikà.
7. Taikos tiesa turi galioti bei skleisti savo iðganingà ðviesà ir tragiðkomis karo sàlygomis. Pastoracinëje konstitucijoje Gaudium et spes Vatikano II Susirinkimo tëvai pabrëþia, kad „per nelaimæ karui jau kilus, tai dar nereiðkia, kad kovojant su prieðu visa yra leistina“ (7). Siekdama maksimaliai apriboti griaunamuosius karo padarinius, ypaè civiliø gyventojø atþvilgiu, tarptautinë bendrija sukûrë tarptautinæ humanitarinæ teisæ. Daugeliu progø bei ávairiais bûdais Šventasis Sostas, ásitikinæs, jog taikos tiesa egzistuoja ir kare, ðià humanitarinæ teisæ parëmë, ragindamas jà gerbti bei nedelsiant ágyvendinti. Tarptautinë humanitarinë teisë laikytina viena ið labiausiai nusisekusiø bei veiksmingiausiø reikalavimo, kylanèio ið taikos tiesos, iðraiðkø. Bûtent todël visos tautos ðià teisæ privalo gerbti. Ji brangintina, o jos teisingas taikymas laiduotinas atnaujinant jà aiðkiais nuostatais, gebanèiais atsiþvelgti á kintanèius ðiandieniø ginkluotøjø konfliktø scenarijus bei vis naujesniø ir ámantresniø ginklø naudojimà.
8. Esu dëkingas tarptautinëms organizacijoms bei visiems, kurie nepaliaujamai visomis iðgalëmis darbuojasi, kad bûtø taikoma tarptautinë humanitarinë teisë. Èia negaliu uþmirðti në gausybës kariø, dalyvaujanèiø sudëtingose konfliktø sprendimo bei sàlygø, bûtinø taikai ágyvendinti, atkûrimo operacijose. Jiems trokðtu priminti Vatikano II Susirinkimo þodþius: „Kas tarnybà tëvynei atlieka kariuomenëje, telaiko save tautø saugumo bei laisvës gynëjais ir, tinkamai atlikdami savo pareigas, tikrai teprisideda prie taikos palaikymo“ (8). Bûtent ðiame reikliame fronte reiðkiasi Katalikø Baþnyèios kariuomenës ordinariatø pastoracinë veikla: ir kariuomenës ordinarus, ir kariuomenës kapelionus visose situacijose bei aplinkose akinu, kad iðliktø iðtikimais taikos tiesos skleidëjais.
9. Iki pat ðios dienos taikos tiesà dramatiðkai á pavojø stato bei neigia terorizmas, savo grasinimais ir nusikalstamais aktais gebantis laikyti pasaulá, sukaustytà baimës ir nesaugumo. Mano pirmtakai Paulius VI ir Jonas Paulius II ne kartà atkreipë dëmesá á baisià teroristø atsakomybæ ir smerkë mirtinø planø absurdiðkumà. Šiuos planus ið tiesø ákvepia tragiðkas ir sukreèiantis nihilizmas, kurá Jonas Paulius II nusakë ðiais þodþiais: „Tas, kuris þudo vykdydamas teroro aktus, niekina þmonijà ir iðreiðkia neviltá gyvenimo bei ateities atþvilgiu: vadovaujantis tokiu poþiûriu, viskas gali atrodyti nekæstina bei griautina“ (9). Teroristinius planus ir aktus gali ákvëpti bei palaikyti ne tik nihilizmas, bet ir religinis fanatizmas, ðiandien daþnai vadinamas fundamentalizmu. Nuo pradþiø nujausdamas fanatiðko fundamentalizmo keliamà didelës sprogstamosios galios pavojø, Jonas Paulius II já grieþtai pasmerkë, áspëdamas neprimetinëti kitiems savo ásitikinimø apie tiesà, uþuot siûlius juos laisvai pasirinkti. Jis raðë: „Stengtis prievarta primesti kitiems tai, kas laikoma tiesa, reiðkia paþeisti þmogiðkosios bûtybës orumà ir galiausiai áþeisti Dievà, kurio paveikslas ji yra“ (10).
10. Atidþiau paþvelgus, nihilizmas ir fundamentalizmas su tiesa susijæ klaidingu bûdu: nihilistai neigia bet kokios tiesos egzistavimà, fundamentalistai kelia pretenzijà á teisæ primetinëti jà jëga. Nepaisant skirtingø iðtakø bei reiðkimosi ávairiose kultûrinëse aplinkose, nihilizmà ir fundamentalizmà vienija pavojinga panieka þmogui bei jo gyvybei ir galiausiai paèiam Dievui. Juk ðio bendro tragiðko rezultato pagrindà sudaro visos Dievo tiesos iðkreipimas: nihilizmas neigia Dievo egzistavimà bei jo apvaizdingà buvimà istorijoje; fanatiðkasis fundamentalizmas subjauroja Jo meile bei gailestingumu spindintá veidà, pamainydamas Já pagal savo paveikslà pasidirbdintais stabais. Analizuojant terorizmo ðiuolaikinio reiðkinio prieþastis, pageidautina ið akiø neiðleisti ne tik politiniø ir socialiniø prieþasèiø, bet ir gilesniø kultûriniø, religiniø ir ideologiniø motyvø.
11. Mûsø epochoje þmonijos iðgyvenamø grësmiø akivaizdoje visiems katalikams visame pasaulyje privalu intensyviau skleisti bei liudyti „taikos Evangelijà“, skelbiant, jog visos Dievo tiesos pripaþinimas yra iðankstinë ir bûtina taikos tiesos stiprinimo sàlyga. Dievas yra Meilë, kuri gelbëja, mylintis Tëvas, trokðtantis matyti, kad jo vaikai vienas kità pripaþásta esant broliais bei seserimis ir stengiasi savo ávairiais talentais atsakingai tarnauti þmoniø giminës bendrajam gëriui. Dievas yra neiðsemiama vilties, áprasminanèios asmeniná bei kolektyviná gyvenimà, versmë. Dievas, vienintelis Dievas, daro visà gërio bei taikos darbà veiksmingà. Istorija átikinamai parodë, kad kova su Dievu, siekiant iðrauti já ið þmogaus ðirdies, ábaugintà bei nuskurdintà þmonijà veda ateities neturinèiø sprendimø link. Tai turëtø akinti krikðèionis bûti ásitikinusiais Dievo, kuris neatskiriamai yra tiesa ir meilë, liudytojais, ásitraukiant á taikos tarnybà plataus ekumeninio bendradarbiavimo, taip pat bendradarbiavimo su kitomis religijomis bei visais geros valios þmonëmis dvasia.
12. Þvelgdami á dabartinæ pasaulio situacijà, taikos statydinimo kelyje su pasitenkinimu galime pastebëti tam tikrø viltingø þenklø. Galvoje, pavyzdþiui, turiu ginkluotø konfliktø sumaþëjimà. Tai, þinoma, dar labai nedràsûs þingsniai taikos taku, taèiau jau gebantys atverti giedresnës ateities perspektyvà, pirmiausia kenèianèioms Palestinos, Jëzaus Þemës, tautoms ir tam tikrø Afrikos ir Azijos kraðtø gyventojams, ne vienerius metu laukiantiems teigiamos sutaikymo ir susitaikinimo procesø pabaigos. Šiuos dràsinanèius þenklus bûtina stiprinti bei tvirtinti vieninga ir nenuilstama veikla, pirmiausia tarptautinei bendrijai ir jos organams, kuriø uþduotis yra uþbëgti uþ akiø konfliktams ir teikti taikius jau vykstanèiø konfliktø sprendimus.
13. Taèiau visa tai neturëtø kelti naivaus optimizmo. Nevalia uþmirðti, kad, deja, vis dar tebevyksta kruvini brolþudiðki konfliktai bei niokojantys karai, sëjantys aðaras bei mirtá plaèiose þemës teritorijose. Yra situacijø, kur konfliktas rusena it ugnis po pelenais ir gali ið naujo ásiliepsnoti, sukeldamas nenuspëjamo masto sugriovimus. Valdþia, kuri, uþuot visomis iðgalëmis veiksmingai skatinusi taikà, kursto pilieèiø prieðiðkumà kitoms tautoms, uþsitraukia labai sunkià atsakomybæ: ypaè neramiuose regionuose ji stato á pavojø sunkiomis derybomis pasiektà trapià pusiausvyrà, taip prisidëdama prie þmonijos dar nesaugesnës bei miglotesnës ateities. O kà pasakyti apie vyriausybes, kurios, norëdamos laiduoti savo ðaliø saugumà, viltis deda á branduolinius ginklus? Kartu su nesuskaièiuojamais geros valios þmonëmis galime tvirtinti, jog tokia perspektyva ne tik pragaiðtinga, bet ir visiðkai klaidinga. Juk branduoliniame kare nugalëtojø nëra, tëra aukos. Taikos tiesa reikalauja, kad visi – ir vyriausybës, vieðai ar slaptai jau ilgà laikà turinèios branduoliniø ginklø, ir tos, kurios siekia jø ágyti, – aiðkiais ir tvirtais sprendimais kartu pakeistø kryptá, pasukdami laipsniðko ir darnaus nusiginklavimo linkme. Taip sutaupytos lëðos galëtø bûti panaudotos plëtros projektams visø gyventojø, pirmiausia neturtingiausiøjø, naudai.
14. Su apgailestavimu èia taip pat negalima nepaminëti nerimà kelianèio kariniø iðlaidø bei visad klestinèios prekybos ginklais didëjimo, tarptautinës bendrijos pradëtam politiniam bei teisiniam nusiginklavimo rëmimo procesui áklimpus beveik visuotinio abejingumo pelkëje. Apie kokià taikos ateitá galima kalbëti, kai nepaliaujamai investuojama á gamybà jau esamø ir kûrimà naujø ginklø? Ið ðirdies gelmiø kyla troðkimas, kad tarptautinë bendrija rastø dràsos bei iðminties ryþtingai ir bendromis pastangomis dar kartà iðjudinti nusiginklavimo procesà, taip konkreèiai taikant kiekvienam þmogui ir kiekvienai tautai duotà teisæ á taikà. Ásipareigodami taikos gërio laidavimui, tarptautinës bendrijos organai galëtø susigràþinti autoritetà, bûtinà, kad jø iniciatyvos bûtø átikinamos bei veiksmingos.
15. Naudos ið ryþtingo apsisprendimo nusiginkluoti pirmosios gautø neturtingosios ðalys, ne be pagrindo po daugybës paþadø reikalaujanèios teisës á plëtrà konkretaus ágyvendinimo. Tokia teisë taip pat buvo vël iðkilmingai patvirtinta Jungtiniø Tautø Organizacijos, ðiemet ðventusios savo ásteigimo ðeðiasdeðimtàsias metines, neseniai vykusioje generalinëje asamblëjoje. Patvirtindama savo pasitikëjimà ðia tarptautine organizacija, Katalikø Baþnyèia linki jai atsinaujinimo instituciniu bei operatyviniu lygmeniu, idant ji ástengtø atsiliepti á naujus dabartinës epochos, paþenklintos plataus globalizacijos reiðkinio, reikalavimus. Jungtiniø Tautø Organizacija turëtø tapti vis veiksmingesniu teisingumo, solidarumo ir taikos vertybiø skatinimo pasaulyje árankiu. Savo ruoþtu Baþnyèia, iðtikima ið savo Steigëjo gautai misijai, nenuilsdama visur skelbs „taikos Evangelijà“. Gaivinama tvirto ásitikinimo, jog teikia bûtinà tarnystæ visiems, atsiduodantiems taikos skatinimui, ji primena, jog taika, idant bûtø autentiðka ir tvari, statydintina ant tiesos apie Dievà ir tiesos apie þmogø uolos. Tiktai ði tiesa gali padaryti dvasià jautrià teisingumui, atverti jà meilei bei solidarumui, akinti visus þmones darbuotis siekiant tikrai laisvos ir solidarios þmonijos. Taip, autentiðkos taikos pamatai remiasi tiktai tiesa apie Dievà ir þmogø.
16. Uþbaigdamas ðià þinià, norëèiau atskiru þodþiu kreiptis á tikinèius Kristø, vël kviesdamas juos tapti dëmesingais ir tarnauti pasirengusiais Vieðpaties mokiniais. Klausydamiesi Evangelijos, brangûs broliai ir seserys, mokomës grásti taikà kasdienës egzistencijos, ákvëptos meilës ásakymo, tiesa. Kiekvienai bendruomenei bûtina ásitraukti á intensyvø ir platø ugdymo bei liudijimo darbà, padedantá bræsti neatidëliotino bûtinumo vis giliau atrasti taikos tiesà suvokimui. Sykiu praðau intensyvesnës maldos, nes taika pirmiausia yra Dievo dovana, kurios reikia nepaliaujamai melsti. Padedant Dievui, taikos tiesos skelbimas bei liudijimas neabejotinai bus átikinamesni ir aiðkesni. Su pasitikëjimu ir sûniðku atsidavimu græþkime savo þvilgsná á Marijà, Taikos Kunigaikðèio Motinà. Šiø naujøjø metø pradþioje praðykime jos padëti visai Dievo tautai visomis aplinkybëmis statydinti tiesà, bûnant apðviestai Tiesos, kuri padaro mus laisvus (plg. Jn 8, 23). Jos uþtariama þmonija vis labiau tebrangina ðá pamatiná gërá ir testiprina jo buvimà pasaulyje, idant ateinanèioms kartoms bûtø perduota giedresnë ir saugesnë ateitis!
Ið Vatikano, 2005 m. gruodþio 8 d.
BENEDICTUS PP. XVI
Nuorodos (1) Kreipimasis á kariaujanèiø tautø vadovus (1917 m. rugpjûèio 1 d.): AAS 9 (1917), 423. (2) Plg. 77. (3) Ten pat, 78. (4) Plg. Jonas Paulius II. Þinia 2004 m. Pasaulinës taikos dienos proga, 9. (5) Plg. Jonas Paulius II. Kreipimasis á JT penkiasdeðimtàjà generalinæ asamblëjà (1995 10 05), 3. (6) De civitate Dei, 19, 13. (7) 79. (8) Ten pat. (9) Þinia 2002 m. Pasaulinës taikos dienos proga, 6. (10) Ten pat.
„Baþnyèios þinios“ www.katalikai.lt |